Indica-Fans.net

It is currently Thu 28. Mar 2024, 21:38

All times are UTC




Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri 11. Feb 2011, 10:42 
Offline
Administrator / Indicator
Administrator / Indicator
User avatar

Joined: Fri 24. Jul 2009, 15:06
Posts: 585
Als iemand weet INDICA aan te kleden met speciale kleding en ontwerpen dat past bij de mystieke en magische muziek van de band, dan is het Anne-Mari Pahkala. Elke INDICA fan herinnert zich de jurken van de dames omdat het er fantastisch uitziet, dus is het tijd voor Anne-Mari om in de schijnwerpers te treden om meer te vertellen over haar geweldige werk.

Indica-Fans.net: Voor de lezers die u nog niet kennen, wilt u uzelf voorstellen?
Anne-Mari: Hallo iedereen! Ik ben Anne-Mari Pahkala, Ontwerper, Bachelor in kunst en cultuur. Ik heb mijn eigen bedrijf Illusion Costumes, het maken van op maat gemaakte avondjurken en daarnaast werkzaam als freelance ontwerper voor de Finse televisiezender TV 2. Sinds 2007 werk ik projectmatig samen met Indica.

Indica-Fans.net: Hoe ben je betrokken geraakt met Indica en het ontwerpen van de kleding?
Anne-Mari: Mijn eerste kostuum-project voor Indica was in 2007. Het was tevens een scriptie voor mijn studie aan de Mikkeli Universiteit voor Toegepaste Wetenschappen. Ik had in die tijd contact opgenomen met bands die interessant waren voor mij en wiens stijl ik zou willen beginnen met ontwikkelen. Indica reageerde op mijn verzoek en samen hebben wij hun kleding geregeld voor het Elämä Lapselle concert, dat werd gehouden in de Helsinki Hartwall Arena in 2007.

Indica-Fans.net: Hoe heb je de inspiratie opgedaan voor de ontwerpen?
Anne-Mari: Kunst en muziek liggen dicht bij m'n hart, dat is het altijd al geweest. In mijn werk word ik geïnspireerd door contrast, vrouwelijkheid, fantasiewerelden, dromerige aspecten en soms mystieke evenals melancholische dingen. Wanneer het gaan om klanten is het uitgangspunt is natuurlijk hun eigen visuele of muzikale wereld het startpunt.
Met Indica was het uitgangspunt de stijl van het nieuwe album, de teksten en wat voor wereld wij samen wilden creëren met de ontwerpen. Toen ik het ontwerpproces startte heb ik wekenlang geluisterd naar de teksten van Jonsu. Ik luisterde ook naar de melodieën tijdens het tekenenen en ontwerpen. Nadat ik mijn ideeën aan de band had laten zien, begonnen we met het uitwerken van het geheel.

Indica-Fans.net: Wat vind je zelf van Indica's muziek en heb je een favoriet nummer?
Anne-Mari: Nou, ik houdt wel van fantasy films, mystieke historische dingen en ik ben één van de gelukkigen om met deze band te mogen samenwerken, ik vind dat Jonsu een schitterende unieke genie is. Oh, er zijn er zoveel, maar ik houdt ontzettend van Lilja's Lament van het album A Way Away, hoewel ik denk dat ik met name de verdrietige nummers mooi vind.

Indica-Fans.net: Wat betreft Jonsu's kleding voor de In Passing video, waar vond je de inspiratie voor dit opmerkelijke ontwerp en heeft Jonsu zelf ideeën toegevoegd.
Anne-Mari: Ik denk dat Jonsu's stijl van de In Passing video is gestart met Indica's promotionele fotoshoot in 2010 met Heile Mania, ik was daar de styliste en daar hebben we de kleding gemixt en gekeken naar wat het beste erbij paste. Sommige kostuums, korsetten en de hoepelrok waren eerder al gemaakt. Jonsu had natuurlijk ook haar ideeën en ik heb haar erbij geholpen.

Indica-Fans.net: Zijn er ook ontwerpen dat niet in productie zijn genomen en zou je enkele schetsen met onze lezers willen delen?
Anne-Mari: Interessante vraag! Ik denk dat ik er een paar heb gemaakt dat nog niet in productie zijn, maar misschien later wel. ;) Tijdens de projecten maak ik ook veel ontwerpen dat nooit als zodanig worden gebruikt, maar nog steeds helpen om de beste resultaten te verkrijgen. Zo werd in 2008 schets van een promotiekostuum voor Jenny later gebruikt als uitgangspunt voor het ontwerpen van een definitieve versie.

Indica-Fans.net: Wat is jouw favoriete kostuum dat je hebt gemaakt?
Anne-Mari: Tijdens het ontwerpen houdt ik altijd rekening met de persoonlijkheid van de artiest en het doel van het kostuum. Ik maak elk kostuum volledig uit het hart. Ik kan niet direct een specifiek kledingstuk aanwijzen, maar als geheel is het uit de Pahinta tänään video misschien wel mijn favoriet. De door de band gedragen kostuums kwamen volledig van mijn hand, het ontwerp en het maken van de kostuums. Ik werkte ook als kostuumontwerpster voor de video om de extra's op de kledingstukken te ontwerpen.

Indica-Fans.net:Voor welke andere bands heb je gewerkt?
Anne-Mari: Ik heb samengewerkt met de Britse band IAMX en de Finse progressieve rockband Tuvalu. Ik heb ook een Imogen Heap & IAMX muziekvideo als project gehad i.s.m. Karl Lagerfeld, de zanger Chris Corner draagt mijn gemaakte roos op z'n hoofd in deze video:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=G-jMWzfj9gM[/youtube]
Ook heb ik gewerkt met de Finse Eurovision 2010 deelneemster Bääbs. De video waarin de het door mij gemaakte kostuum draagt is hier te zien:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JHNhqrZdZeg[/youtube]

Indica-Fans.net: Waren er bijzondere omstandigheden met betrekking tot jouw werk voor de band?
Anne-Mari: Het is altijd leuk en een puur genot om te werken met deze dames! Grappige omstandigheden ontstaan wanneer de projecten gemaakt zijn en de kleding met een zeer drukke agenda over de hele wereld vervoerd moet worden. De kleding is er altijd net op het nippertje en worden op het laatste moment bijgesteld en gestikt, net voor de opnames, maar dat is nu eenmaal de werkwijze als je met bands werkt.
Wanneer je bezig bent met de opnames van een video moet je altijd voorbereid zijn op iets onverwachts. In de video Pahinta tänään waren er tientallen waardevolle historische kostuums die ik had gehuurd. De hele nacht door werden deze gebruikt in het donkere bos en de overige kleding zwierf rond. Ik was zeer bezorgd over de kostuums, vooral hoe deze eruit zouden zien als de zon weer zou opkomen.

Indica-Fans.net: Hoeveel kostuums heb je inmiddels al gemaakt voor de band?
Anne-Mari: Dat kan ik mij echt niet herinneren. De laatste vijf jaar bevatte veel verschillende projecten en individuele kledingstukken.

Indica-Fans.net: Zoals we eigenlijk altijd doen, de laatste vraag: Wat zou je graag nog willen vertellen aan onze lezers?
Anne-Mari: Ik wil jullie bedanken voor de interesse in mijn werk, het was een plezier om de vragen te beantwoorden! Ik wens jullie veel sfeer en mystiek in het komende voorjaar! Kusjes, Anne-Mari Pahkala.

Interview © Indica-Fans.net, 2011

_________________
Image Image Image

Indica-Fans.net Administrator

...a heart that hurts is a heart that works...

FB Profil: Andy


Top
   
PostPosted: Thu 17. Feb 2011, 18:26 
Offline
Insane
Insane

Joined: Wed 26. Jan 2011, 13:13
Posts: 25
Dat was erg interessant om te lezen!!!
Best leuk om te weten hoe dat nou eigenlijk allemaal in zijn werk gaat!
thanx voor het interview :)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Jump to:  
cron
Copyright © Indica-Fans.net - Masthead Indica-Fans.net: Masthead Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited