Indica-Fans.net

It is currently Thu 28. Mar 2024, 17:05

All times are UTC




Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri 25. Jan 2013, 16:11 
Offline
Scholar Indican
Scholar Indican
User avatar

Joined: Mon 10. Dec 2012, 16:47
Posts: 160
Location: Tampere, Finland
Indican kohderyhmä
Indica Forum -> Indica -> Indican kohderyhmä

RokkiKeiju
Posted 11 April 2006 - 19:10


Sattui silmään eräs kohta NYT-liitteen arvostelusta (johon on linkki sivujen Uutiset-osiosta):"Indica on aiheidensa ja niiden käsittelyn vuoksi lähinnä nuorten kuulijoiden musiikkia mutta sellaiseksi erittäin korkeatasoista."HÄH? Toisin sanoen:TÄH?Arvostelija ilmeisesti tarkoittaa, että kaikki sanoitukset, joissa ei tarkastella juopottelevaa puolisoa, työttömyyttä, seksiä tai parisuhdeongelmia, on automaattisesti tarkoitettu lapsille (pieni kärjistys tulkinnassani sallittaneen...) Mikä Indican musiikissa sitten puhuttelee tällaista kolmikymppistä muumiota? Olenko kenties henkisesti jälkeenjäänyt? :blink: Arvostelijalta on jäänyt oivaltamatta, että "toinen todellisuus" on niin täynnä merkityksiä, että siitä riittää löytämistä kaiken ikäisille. Tulkittavia tasoja on paljon enemmän kuin jossain "Menin Alkoon / alko jurppiin / tartuin halkoon / sillä kaverin nuppiin / nyt oon sitten linnassaaaaaa..." tyylisessä surkurenkutuksessa. :wacko: Uskoisin, että sanoittaja Jonsu takoo Spedenä otsaansa lukiessaan tällaisia ajattelemattomia arvosteluja. Mutta se ei kannata: otsa kaljuuntuu (nimimerkki Kokemusta löytyy). Selvennys:En tarkoita, että olisi jotenkin huonompaa tehdä nuoremmille suunnattua musiikkia, tai että nuoret olisivat typerämpiä kuin aikuisemmat. Tarkoitan vain, että on arvostelijalta kovin suppeakatseista luokitella jokin musiikki tietylle ikäryhmälle suunnatuksi vain sanoitusten aihepiirin ja "epätodellisen" (lue: erilaisen todellisuuden) maailman perusteella. - RokkiKeiju -P.S. Pyydän kaikilta anteeksi, että käytän toistuvasti nimitystä "Elämän virta" kappaleesta "Ikuinen virta" (ei tosin esiinny tässä viestissä).

Wizzu
Posted 12 April 2006 - 06:23


Ihan samaa mieltä.Yksi seikka miksi bändiä varmaan pidetään paljolti (vain) nuoriin ja lapsiin vetoavana on se että kaikki jäsenet ovat tyttöjä. (Tai naisia, miten vaan, mutta tyttö-nimityksellä voi nyt sitten korostaa pointtia.) Jostain syystä tyttörokkarit ei edelleenkään ole yhtä rokkiuskottavia tai edes pop-uskottavia kuin "vakavat" bändit.Eihän tuommoinen ajattelu pidä vettä edes siivilän vertaa, mutta semmoinen mielikuva varmaan kuitenkin on edelleen valitettavan yleinen. Vaikka siihen ei tuossa artikkelissa nyt tällä kertaa viitattu.Niin selvennykseksi, minäkin siis olen reilusti "yli-.ikäinen". Samapa tuo, ei se minua haittaa henkilökohtaisella tasolla.

Nadine
Posted 12 April 2006 - 08:08


Ei mun mielestä Indica oo mitenkää suunnattu tietylle ikäryhmälle, ja viimeistään tän foorumin ikähaitarin katsastelu vahvistaa sen. no, itse lukeudun ns. "teinifaneihin", mut en koe, et fanittaisin Indicaa näin: "indica on niin ihQ, siis nyt kun tossa lehessä sanottiin et se on ihq", vaan ihan omasta vapaasta tahdostani, vaikka kaverit Indicaa nyt vähän mollaakin. Ei mun mielestä voi asettaa mitään ikärajoja tietylle musiikille. ;) ja miks muka vaan poikien/miehien rockbändit vois olla aikuisille suunnattuja ? Ihmettelen suuresti. :blink:

'suostun ehtoihin'
Posted 12 April 2006 - 12:49


Nadine, on 12.4.2006, 08:08, sanoi:
Ei mun mielestä Indica oo mitenkää suunnattu tietylle ikäryhmälle, ja viimeistään tän foorumin ikähaitarin katsastelu vahvistaa sen. no, itse lukeudun ns. "teinifaneihin", mut en koe, et fanittaisin Indicaa näin: "indica on niin ihQ, siis nyt kun tossa lehessä sanottiin et se on ihq", vaan ihan omasta vapaasta tahdostani, vaikka kaverit Indicaa nyt vähän mollaakin. Ei mun mielestä voi asettaa mitään ikärajoja tietylle musiikille. ;) ja miks muka vaan poikien/miehien rockbändit vois olla aikuisille suunnattuja ? Ihmettelen suuresti. :blink:


Kyseessä on varmaankin tämä "miehinen totuus" eli ajattelu, että naiset/tytöt olisivat jollain tapaa typerämpiä kuin miehet/pojat, joka noin niin kuin faktana on aika kaukaa haettu. Ja ehkä kyse on myös siitä, että on ylipäätään "miehekästä" tehdä, sanotaanko nyt, vaikkapa heviä. Naisille sitä ei sitten varmaan alunperin ole suunnattu. Vaikka hevarimiehillä onkin yleensä pitkät hiukset, mitä ei myöskään yleisesti katsota miehisyyden merkiksi. kukapa tietää typerysten tiedoista? En tiedä kuulunko itse "teinifaneihin" kun iältäni olen 19. Ehkä olen myöhempäisikäluokan mukaan, mutta siltä ei yleisesti ottaen ole pitkään aikaan tuntunut, joten katson itseni kategoriaan nimeltä 'ikänuori' eli 'Ikis'.

RokkiKeiju
Posted 12 April 2006 - 13:11


Wizzu sanoi:
Yksi seikka miksi bändiä varmaan pidetään paljolti (vain) nuoriin ja lapsiin vetoavana on se että kaikki jäsenet ovat tyttöjä.


Tämä on varmasti totta. Oletetaan, että kun mukana on vain tyttöjä, musiikkiin livahtaa väkisinkin loraus "äidinvaistoa"/"päätäsilittävää pehmeyttä" mukaan... ikään kuin sitten yksikin miespuolinen ruma, karvainen kalsarihevari saisi asiat pysymään "kunnon aiheissa" (viina & seksi & särkynyt sydän & riehuminen & viina taas jne.).

Wizzu sanoi:
Niin selvennykseksi, minäkin siis olen reilusti "yli-.ikäinen". Samapa tuo, ei se minua haittaa henkilökohtaisella tasolla.


Joo, niin näytät olevan - puolitoista vuotta minuakin yli-ikäisempi :) Mutta tosiaan, "ikäsuositukset" eivät tietenkään kolahda minunkaan itsetuntoni päälle: voin kuunnella vaikka Frööbelin palikoita tai Pommia ja Gommia, jos satun tykkäämään musiikista tai koen muuten saavani siitä jotain irti. Jos jollakulla olisi lainata pinkkiä toppia, voisin laittaa fledan saparoille ja mennä seuraavalle Indican keikalle kertomaan median edustajille, että Indican musiikki vetoaa juzt ja pelkäztää meihi teiniritzoihi, tiäx. :rolleyes: - RokkiKeiju -

'suostun ehtoihin'
Posted 12 April 2006 - 13:54


RokkiKeiju, on 12.4.2006, 13:11, sanoi:
Mutta tosiaan, "ikäsuositukset" eivät tietenkään kolahda minunkaan itsetuntoni päälle: voin kuunnella vaikka Frööbelin palikoita tai Pommia ja Gommia, jos satun tykkäämään musiikista tai koen muuten saavani siitä jotain irti. Jos jollakulla olisi lainata pinkkiä toppia, voisin laittaa fledan saparoille ja mennä seuraavalle Indican keikalle kertomaan median edustajille, että Indican musiikki vetoaa juzt ja pelkäztää meihi teiniritzoihi, tiäx. :rolleyes: - RokkiKeiju -


Hahhaa!Ja zit voitaz niinku sanoo niille ihquille toimittajille et neki on nii söpöi! Ja nimimerkki oiz niinku: Yx ihq teinix fanihanibani98 4 evah!Mutta tosiaan siis tuo aihe: miespuolinen ruma, karvainen kalsarihevari saisi asiat pysymään "kunnon aiheissa" (viina & seksi & särkynyt sydän & riehuminen & viina taas jne.). Hevareiden jutut liittyvät kummalisen usein johonkin tuhoamiseen ja vihaamiseen. Vaikkapa Stam1nan 'Vihaan sinua ihminen'-niminen laulu. Tulee tuommoisesta varmasti jokainen todella hyvälle tuulellekkin. Ja usein niissä örinäbiiseissä taas hoetaan jotain tämän kaltaista kuin 'Satan is coming, Satan is coming!! prepare for your doom and fuck you!!'. Tuollainen on ehkä hieman mautonta juttua mielestäni.


Posted 12 April 2006 - 15:37


Ihan näin aiheen vierestä sen verran, että hevi ei käsittääkseni ole örinää? Ex-kaverini on hevari/metallisti, eikä sen luona ikinä tarvinut örinästä kärsiä. Sen sijaan siskoltaan löytyi Dimmu Borgiria ja muuta tosiörinää, jossa suunnilleen kaikissa biiseissä tapetaan, murhataan, lahdataan, kidutetaan, annetaan sielua Devilille ja nöyryytetään "hyvyyden"/kristillisyyden symboleita.Niin, siitä kohderyhmästä. Ensinnäkin musiikin luokittelu ikäryhmiin on minusta naurettavaa, koska se on täysin kulttuurista riippuvaa. En usko, että keskivertosuomalainen tekisi suurta eroa bulgarialaisen lastenlaulun ja hitin välillä.Minun mielessäni Indicasta on tullut "median leimaama teinibändi." Suomeksi sanottuna: joka kerta, kun luen jotain haastattelua tai artikkelia bändistä, odotan koko ajan, mihin kohtaan tuo älytön asia on saatu ujutettua.Yksi syy on ilmeisesti sukupuoli. Toinen on sanat/imago.Miettikääpä, jos Jonsu olisi kuin... hmm, en tiedä sopivaa vertailukohtaa. No, pointti on tämä: vähemmän mystiikkaa sanoihin, vähemmän vaatteita promoihin/keikalle, ja katsokaapa vain: teinibändin leima karisee muutamassa hetkessä. Silloin nekin kolmekymppiset äijänköriläät, jotka eivät aiemmin edes kehdanneet ajatella kuuntelevansa Indicaa, lähtevät perjantai-iltaisin joukolla kyyläämään vähäpukeisia neitokaisia, jotka myös tekevät musiikkia siinä sivussa. Kun minä aikanaan tarvitsin kaveria kuskiksi Indican keikalle, kysyin siltä suoraan, miksi se lopulta lähti mukaan. Vastaus, jonka tiesin jo etukäteen: "Koska ne on hyvännäkösiä."Tässä miesvetoisessa maailmassa tyttöbändin on tehtävä jotain poikkeuksellista saavuttaakseen todellista katu-uskottavuutta. Helpoin tapa on yllä mainittu. Tällaisessa kaksinaismoralististen jeesustelijoiden kehdossa kuin Suomessa homma olisi vieläpä helppoa, koska mediakoneisto hoitaisi markkinoinnin ilmaiseksi ja tehokkaasti.Ja miten tämä nyt sitten liittyy Indica kohderyhmään? Eipä oikeastaan mitenkään, sillä yllämainitun kaltainen Indica ei ole, eikä toivottavasti sellaiseksi tule. Pointti oli se, että tyttöbändillä ei aloittaessaan ole oikeastaan mitään. Heillä on edessään esteitä, jollaisia ei äijärockia soittavilla massabändeillä ole. CMX on ehkä miesbändeistä lähinnä Indicaa. Onko CMX teinibändi? Ei käsittääkseni. Oliko CMX aloittaessaan teinibändi? Sitä en tiedä (valaiskaa tietämätöntä, please) mutta olettaisin että ei. Anyway, tyttöbändi menee esteiden läpi vain joko olemalla todella poikkeuksellinen, muuntautumalla tai ajan kanssa. Tai sitten ei ollenkaan.Toivottavasti en liikaa aiheesta eksynyt.

Miyako
Posted 12 April 2006 - 16:45


Mun mielestäkään indica ei ole suunnattu vain tietyn ikäisille. Indican biiseistähän moni on suunnatu enkä hieman vanhemmille kuuntelijoille, mutta mun mielestä indicalla on kaikille sopivia biisejä (ehkä hölmösti muotoiltu lause, mutta toivottavasti sentään joku tajuaisi... *toiveikas*) Muutama mun kaveri pitää Indican musiikkia hieman lapsellisena(!). En tajua, mistä moinen mielipide(omasta mielestäni Indican musiikki EI ole lapsellista!), mutta kaikillahan on oikeus omaan mielipiteeseen, joten turha väittää vastaan...

Jaska
Posted 12 April 2006 - 17:56


Mielestäni media on markkinoinut ja kohdellut Indicaa väärällä tavalla.He ovat luoneet tuon"Indican kohderyhmää ovat pikkutytöt" homman.Totuus on toinen. Indican klubikeikat keräät aika paljon porukkaa ja tunnen monia jopa nelikymppisiäkin faneja.Aikoinaan minulle naurettiin kun kuuntelin Tiktakia,mut nykyään Tiktak on saavuttanut rock-uskottavuuden ja klubikeikat keräävät enemmän porukkaa kuin ikärajattomat.Indica ei vielä ihan samaa ole saavuttanut mutta saavuttaa ennen pitkää.Mielestäni Indican musiikki ei todellakaan ole lapsellista.Siinä on progevaikutteita ja sanoitukset eivät ole helppotajuisia.Monesti on käynyt mielessä et tajuaakohan nuo ekaluokkalaiset Indican sanoituksia.No he ymmärtävät omalla tavallaan ja ovat myös tärkeä kohderyhmä.Kuuntelinhan minäkin samanikäisenä Yötä,Siekkareita ja Eppuja,enkä varmasti ymmärtänyt kaikkea.Tuota "tyttöbändi" leimaa bändi inhoaa itse,sillä he tuntevat sen arvoa alentavana terminä.Itseäni ärsyttää et yleensä kun puhutaan tyttöbändeistä,puhutaan ensin ulkonäöstä ja sitten musiikista.Onko joku liian vanha kuuntelemaan Indicaa? Ei ole,sillä olen sitä mieltä et ei pidä ikinä jättää mitään kivaa tekemättä siksi,että on muka liian vanha.On tehtävä sitä mikä tuntuu hyvältä.Paljon lapsellisempaa ois olla kuuntelematta siksi et se on lapsellista.Kyl sit kuolinvuoteella harmittas ku jäi kaikki hyvät keikat ja levyt kokematta ja nyt on liian myöhästä.Ja isot miehet kuuntelee usein esim Popedaa, onks se aikuista? Ei mielestäni! Se jos joku on lapsellista.Bändi laulaa ryyppäämisestä,nussimisesta ja ovat sovinistisikoja.Mustajärvi ja kumppanit ovat ikuisia pikkupoikia,todellakin...No kuuntelenhan minä itsekin sitä,mutta myös paljon muutakin,jopa joskus Gimmeliäkin... ;)

Epe
Posted 12 April 2006 - 22:09


Tartun tässä nyt muutamaan kohtaan. Pikkupoikana, kymmenen vuoden molemmin puolin kuuntelin mm. Jaskan mainitsemaa Popedaa. Enkä silloin ymmärtänyt niitä sanoituksia niinkuin oli tarkoitus. Sittemmin olen kyllä alkanut ymmärtää. Ja lapsellisiahan ne sanoitukset ovat, vaikka lapset eivät niitä niin ymmärräkään.Nyttemmin, noin kolmekymppisenä olen kovasti ihastunut mm. Indicaan. Kai se sitten on osoitus jostakin kasvusta, että enää ei esim. juuri tuo Popeda vetoakaan lapsellisuutensa takia. Ja tuo sana tyttöbändi. Miksi yleensäkään bändi tarvitsee määritellä jäsenien sukupuolen perusteella? Kun puhutaan tyttöbändistä, niin minä ymmärrän sen niin, että siinä samalla hieman halvennetaan ja aliarvioidaan koko bändiä. Jotenkin siitä on tullut ikäänkuin negatiivinen ilmaisu. Itse pyrin välttämään mokoman sanan käyttöä.Jotenkin julkisuus aliarvioi Indicaa pahasti, sehän näkyy jo siinä, että aina Indicaa pidetään vain pikkulasten bändinä, niinkuin jo on todettukin. Yhtään väheksymättä lastenmusiikkia, tärkeää sekin on. Todellisuus on kuitenkin toinen. Itsekin tunnen monia 30- 40-vuotiaita, jotka pitävät Indicasta. Itsekin kuulun siis tähän "yli-ikäisten" laajaan joukkoon.Voidaanko yleensäkään määritellä, mistä musiikista minkäkin ikäiset tykkäävät ja saavat tykätä? Onko se edes tarpeellista? Mielestäni ei. Kannattaa pitää kiinni siitä mistä itse tykkää. Itse olen iloinen ja ylpeä siitä että löysin Indican musiikin. Hieman lisää sisältöä tylsähköön elämääni.

RokkiKeiju
Posted 14 April 2006 - 22:27


Jopas kehkeytyikin varsinainen pappojen ryntäys tähän ketjuun (selailee kirjoittajien syntymätietoja). :) Hienoa nähdä, etten ole ainoa.Olen samaa mieltä kaikkien kirjoittajien kanssa, mutta yritän silti pukea saman asian sanoiksi vielä kerran uudella tavalla.Tämä tilanne voidaan hahmottaa lokeroittamisprosessina. Eli ihmisillä yleensä ja medialla erityisesti on tapana käyttää hyvinkin mustavalkoista lokerikkoa: "Olet joko puolellamme tai meitä vastaan." Tässä lokerikossa, joka siis alunperin on tarpeen ymmärtämisen helpottamiseksi, on tiettyjä oletusrooleja. Esimerkiksi satujen maailma on lapsille ja viina & seksi -lokero on aikuisille.Ensimmäisessä vaiheessa hyvin yksiulotteisesti tulkiten siis Indica lokeroituu lasten musiikiksi hyödyntämällä sadunomaisia aihelmia. Tämä on siis tapahtunut jo. Toisessa vaiheessa asia tulee tutummaksi, jolloin lokerikkoon lmestyy enemmän... no, lokeroja (vertaukseni taitaa vähän ontua, mutta koittakaa nähdä sen läpi <_< ).Uutena lokerona tulee esimerkiksi sadunomaisten aihelmien "aikuisellinen" käsittely: mediakin havaitsee, että Indican musiikki ei olekaan rinnastettavissa "Prinsessa heräsi, söi karhun ja meni sadaksi vuodeksi takaisin nukkumaan, sen pituinen se" tyyppisiin satuihin. Eli aletaan nähdä yksittäisten sanojen ja ilmausten taakse, ja huomataan, että tällaisella kuvakielellä voidaan ilmaista aivan yhtä kypsiä, kipeitä ja "aikuismaisia" asioita kuin suoralla ja ronskilla kielelläkin.Ei pidä kuitenkaan aliarvioida mustavalkoisen ajattelun suosiota - ennustankin (yleensä pieleen), että vasta vuonna 2008 Indica aletaan nähdä mediassa pintaa syvemmällä tasolla. Mutta tietysti meidän valveutuneiden fanien käännyt... eiku tiedotustyöllä on suuri merkitys siinä, milloin ja millaiseksi kuva muodostuu. Mediahan heijastaa tutkitusti Suuren Enemmistön näkemyksiä, joten se päivittää automaattisesti näkemyksensä siinä vaiheessa kun "kentän" näkemys on muuttumassa.

Vampyyri_93 sanoi:
Indican biiseistähän moni on suunnatu enkä hieman vanhemmille kuuntelijoille, mutta mun mielestä indicalla on kaikille sopivia biisejä (ehkä hölmösti muotoiltu lause, mutta toivottavasti sentään joku tajuaisi...) Muutama mun kaveri pitää Indican musiikkia hieman lapsellisena(!). En tajua, mistä moinen mielipide(omasta mielestäni Indican musiikki EI ole lapsellista!), mutta kaikillahan on oikeus omaan mielipiteeseen, joten turha väittää vastaan...


Joo, jokainen saa biiseistä irti oman kokemusmaailmansa mukaisesti. Taas ontuva vertaus: maistoin kerran "japanilaisesta" kaupasta ostettua vihreää merilevähyytelöä. Muistan edelleen, miltä se maistui, mutta sitä on aivan mahdotonta kuvailla, koska mikään muu mitä olen koskaan syönyt, ei maistu samalle. Eli jos se olisi maistunut mustikan ja ketsupin sekoitukselle, voisin kuvailla, että se maistui mustikan ja ketsupin sekoitukselle (yörgh...). Mutta nyt minulla ei ole kerta kaikkiaan mitään sanoja, millä kuvailla sitä. Se ei ollut edes makeaa, mutta makea on kuitenkin se makusana, josta se oli vähiten kaukana - se ei siis ollut ainakaan hapanta eikä suolaista. Jos kirjoittaisin biisin, jossa kehuisin tuota vihreää mössöä (aika lyhyt biisi muuten, kun ei ole sanoja kuvaamaan sitä...), kukaan sellainen joka ei ole sitä maistanut ei voisi edes aavistaa, mistä biisi oikein kertoo. Samoin Indican sanoituksista saa irti vain sen verran kuin oman kokemusmaailmansa perusteella ymmärtää: joku ymmärtää "Pidä kädestä"-biisistä vahvan rakkaudenomaisen tunnesiteen, joku toinen taas huteran sillan aiheuttaman pelon - riippuen kuulijan kokemusmaailmasta.Jos joku pitää Indican musiikkia lapsellisena, hän ei ole vaivautunut ymmärtämään kuulemaansa. Indica on nimittäin sikäli työlästä kuunneltavaa, että pelkkä sanojen kuuntelu ei riitä. Jotain Eppu Normaalia voi kuunnella vain sanojen tasolla ja silti ymmärtää kaiken, mutta Indican kohdalla pitää sanojen lisäksi tulkita kuvakieli ja symboliikka sekä koko juoni. Joo, sanoisin tosiaan, että Indican kuuntelu on kuin tarot-korttien lukemista (huh tätä ontuvien vertausten tulvaa): kuka tahansa näkee, että tuossa kortissa on Hirtetty Mies ja tuossa kortissa Maljojen Kuningatar, mutta se joka ei tunne korttien symbolikieltä eikä niiden keskinäistä tulkintasuhdetta (esim. mitä jakoa käytetään ja mihin kenttään kortit ovat osuneet), toteaa todennäköisesti, että onpa lapsellisia kuvia... Toisin sanoen julistan tällä päivämäärällä Jonsun neroksi. :D *Yleisö hurraa ja aplodeeraa (myös Te herra siellä takarivissä)!*- RokkiKeiju -

Jaska
Posted 15 April 2006 - 19:04


Olemmepas saaneet tänne hyvää,syvällistä ja filosofista keskustelua tänne.Voisin tuoda lisää,minkä moni totesi että Indican musiikkia pidetään lapsellisena,kun siinä käytetään satujen symboliikkaa ja sadut ovat lapsille.Ovatko?Eivät! Tai ovat tietysti,mutta myös aikuisillekin.Monet sadut kuten vaikka Andersenin sadut ovat voimakkaita jopa poliittisia kannanottoja ja kuvauksia yhteiskunnan tilasta.Pieni merenneito on todella hieno ja vaikea kuvaus saavuttamattomasta rakkaudesta ja esim Taikapata(Se satu jossa pata keittää puuroa käskystä ja lopettaa käskystä)kuvaa haavetilaa.Olisipa todellakin noin paljon ruokaa,että koko kaupunki olisi sen peitossa.Saisipa syödä itsensä kylläiseksi. Gösta Knuttson kirjoitti Pekka Töpöhäntää siksi,koska sanoi kirjoittamisen olevan kivaa,mutta niissäkin näkyy voimakkaita kannanottoja(Esim Pekka Töpöhäntä ja Mauri Mäyräkoira kuvaa Hitlerin suhtautumista juutalaisiin) Muumikirjat ovat satukirjoja,mutta eivät mielestäni lastenkirjoja,vaan enemmänkin aikuisille suunnattuja filosofia-kirjoja.Kirjojen ja sarjakuvien Muumimaailma on aivan eri kuin tuo TV:ssä pyörinyt Anime-muumi,joka on puhdas lasten piirretty.Itse en harrasta ikärasismia musiikissa,eli en luokittele kuka kuuntelee ja kuka ei ja kuka on kohderyhmää.Se on mielestäni rikkautta jos kuulijakunta on laaja. Jokainen joka pitää ja saa siitä jotain irti,se on suuri asia vaikka käsittäisikin eri tavalla.

Wizzu
Posted 18 April 2006 - 04:42


Siirsin tämän aiheen bändi-osion puolelle, jonne se minusta sopii paremmin, vaikka ei nyt varsinaisesti Indica-yhtyeestä olekaan kyse vaan pikemminkin muiden suhtautumisesta siihen. Kuitenkin tämä keskustelu liittyy merkittävästi Indicaan.


Posted 19 April 2006 - 11:03


Olen yli-ikäinen, mutta fanitan indicaa näin: "IhQUU Laura on ihanin! ihq siis nIIN ihana! IhANa LAURAAA MÄ PALVON SUa! iiiiiiiiiiiiiiiiikhhhhhhhhhhhh!! possu. iiiiiiiiiiihkH!"

Lasienkeli
Posted 19 April 2006 - 12:13


Olenkin tätä seuraillut sivusilmällä. Mielenkiintoinen aihe.Minusta kuulosti enemmän alentavalta, kun Suosikki kuvasi Tuulisten tienoiden kappaleita "hippityttöjen iltasaduiksi". Tuollainen mielikuva voi tulla jos vain selailee biisien nimiä (hyvä esimerkki onkin Lapsuuden metsä) ja promokuvia - poseerasihan Jonsu valkoisen hevosen kanssa, ja hevoset kun yhdistetään tyttöhin. Mutta kuin monet ovat jo todenneet: Indican sanoitukset eivät ole niin helposti ymmärrettäviä, mikä tekee levyistä myös ehkä kulutusta kestävämpiä.Ja mitäköhän tarkoitetaan sitten "hippitytöillä"? Minusta kyseinen ilmaus ei ole hyvä tässä. Siinäkin viitataan taas tyttöihin, ihan niinkuin Indica olisi täysin tyttöjen musiikkia. Ja huomatkaa tässä sanan 'täysin' käyttö. Harva pystyy kieltämään, etteikö Indica olisi hieman enemmän tytöille suunnattu. Ehkä faneistakin suurin osa on niitä ns. "pikkutyttöjä", en tiedä.Ei kukaan voi minusta olla yli-ikäinen sinänsä. Silloin olisi, jos levynkansissa lukisi: "vain alle 18-vuotiaille" tai vastaavaa. Toisiin vaan vetoaa toisenlainen musiikki.

Libellule
Posted 19 April 2006 - 12:17


Täytyi sitten aivan tätä topicia varten rekisteröityä tänne. Huomasin pohtivani juuri tätä kohderyhmäkysymystä kun eilen olin ostamassa Tuuliset tienoot -levyä. Ajatukset kulkivat suunnilleen sitä rataa, että "jos levyllä ei olekaan Pidä kädestä -tasoisia kappaleita, joiden koristeelisen satumaailman alta löytyy kipeä ja rosoinen reaalimaailma". Opiskelijalle kun tuo 20 € on aika iso raha ja pelkäsin huomaavani kuuntelevani satuja, joissa ei ole päätä eikä häntää. Vielä en ole ehtinyt koko levyä kuunnella enkä varsinkaan ajatuksen kanssa, jota Indicaa kuunnellessa todella tarvitaan, mutta pelostani olen onneksi päässyt.Tämä topici sai miettimään esim. Spice Girlsien kohderyhmää. Suurin ihailijajoukko heiltäkin löytyi hieman kymmenen ikävuoden molemmin puolin. Itsekin olin Fani (sano, joka kuvaa mielestäni tuon ikäisten ihailua, mutta muuten on mitä typerin sana), vaikka en sanoista juuri mitään ymmärtänytkään. Nyt olen sitten levyjä kuunnelut sekä sanoja tavannut paremmalla ymmäryksellä, enkä sanoisi, että ne olisi suunnattu tuon ikäisille. Jos vanhempien kielitaito ois ollu parempi, niin levyt ois varmaan jäänyt saamatta.Spice Girls tietenkin laajenti kuulijakuntaansa pukeutumisellaan, mikä tällä hetkellä söisi muusikoiden arvostusta silmissäni erittäin merkittävästi. Mutta Spice Girls olikin täsmätuote popmarkkiloille, eikä sitä voi Indicaan verrata. Onhan se aivan eri asia tekeekö sitä mitä itse haluaa huolimatta arvosteluista vai tanssiiko muiden pillin mukaan. Itse en ole topicin aloitajan viittaaman kirjoituksen kaltaisiin kommentteihin edes törmännyt. Sen sijaan olen lukenut artikkeleja, joissa Indica on rinnastettu niinkin uskottavaan naisrokkariin kuin Maija Vilkkumaa. Kieltämättä sanoituksissa on tietynlaista samankaltaisuutta, sillä molemmat vaativat syventymistä. (sävellyksistä ei minun taidoilla kannata sanoa mitään) Vaikeat asiat on saatettu kertoa niin hienovaraisesti, että esim. itse olin omistanut Maijan ekan levyn noin vuoden ennen kuin tajusin, että yks kappale kertoo itsemurhasta samaan tapaan kuin Romeossa ja Juliassa. Mutta nämä ovatkin musiikin kuuntelussa niitä kaikkein vaikuttavimpia kokemuksia, kun kappaleen maailma yhtäkkiä valkenee.Omalla paikkakunnallani Indica ei käsittääkseni edes ole ollut ikärajattomalla keikalla. Ikä rajat ovat tainneet olla jopa yli K-18, sillä itsekään en ole keikalle päässyt. Täällä meillä Indica näyttääkin olevan suunnattu yli kakskymppisille :)

Jaska
Posted 19 April 2006 - 14:12


Libellule, on 19.4.2006, 12:17, sanoi:
Tämä topici sai miettimään esim. Spice Girlsien kohderyhmää. Suurin ihailijajoukko heiltäkin löytyi hieman kymmenen ikävuoden molemmin puolin. Itsekin olin Fani (sano, joka kuvaa mielestäni tuon ikäisten ihailua, mutta muuten on mitä typerin sana), vaikka en sanoista juuri mitään ymmärtänytkään. Nyt olen sitten levyjä kuunnelut sekä sanoja tavannut paremmalla ymmäryksellä, enkä sanoisi, että ne olisi suunnattu tuon ikäisille. Jos vanhempien kielitaito ois ollu parempi, niin levyt ois varmaan jäänyt saamatta.Spice Girls tietenkin laajenti kuulijakuntaansa pukeutumisellaan, mikä tällä hetkellä söisi muusikoiden arvostusta silmissäni erittäin merkittävästi. Mutta Spice Girls olikin täsmätuote popmarkkiloille, eikä sitä voi Indicaan verrata. Onhan se aivan eri asia tekeekö sitä mitä itse haluaa huolimatta arvosteluista vai tanssiiko muiden pillin mukaan. Omalla paikkakunnallani Indica ei käsittääkseni edes ole ollut ikärajattomalla keikalla. Ikä rajat ovat tainneet olla jopa yli K-18, sillä itsekään en ole keikalle päässyt. Täällä meillä Indica näyttääkin olevan suunnattu yli kakskymppisille :)


Itsekin olin kova Spice girls-fani tuolloin kun se oli ja sain myös aika paljon kuulla siitä(Sehän on pikkutyttöjen juttu...) Mutta voin sanoa,että pidin heistä ihan rehellisesti,enkä mennyt lauman mukana sillä olin aivan itse löytänyt sen eli kavereiden mielipiteet ei vaikuttaneet.Kyllä itsekin ihmettelin tuolloin sitä kuinka pieniä fanit oli,sillä eihän niitä lapsille ollut suunnattu.Englantia osaavana tajusin sanoitukset ja ei kyllä mitään lastenlauluja olleet.Mielestäni Spaissarit oli hyvä,oli se sitten kuinka tuote tahansa,niin he olivat kauniita,hyviä esiintymään ja laulamaan( Ehkä Victoriaa lukuunottamatta...)ja musiikki oli monipuolista.Olin jopa heidän konsertissa ja olin varmaan vanhin yleisöstä :D .Mutta monet pikkutytöt fanittivat sitä kun bestiskin niin minäkin ja monilla oli Spice girls-tuotteita,mutta ei yhtäkään levyä.Se oli siis tuote.Ja tuskin moni ymmärsi edes sanoituksiani.Myös seitsemän vuotias serkkunikin oli fani ja kun hän matki niiden esiintymistä ja lauloi Stop right now thank you very much i need somebody with the human touch... niin ajattelin vain että huh huh!!! :lol: Mutta eihän tuo mitään.Kyllä monet ala-asteikäset fanitti jotain Captain Jack:iäkin joka oli niin seksististä ja sovinistista ja biisit täynnä piilopornoa et vanhemmat tuskin englantia osasivat jotka heille levyjä ostivat.No Indicaa ei todellakaan voi spaissareihin verrata missään suhteessa,sillä Indica on bändi ja heillä on oma juttunsa jonka he ovat itse luoneet.Minusta tuntuu et tuo Indican nuori kuulijakunta johtuu osittain siitä,että vanhemmat ovat ennakkoluulosia kaikkeen uuteen eivätkä ole edes halunneet tutustua.Jos kerran keikoille uskaltautuisivat niin kyllä varmasti ääni kellossa muuttuis.Tunnen monia jotka ovat Indican löytäneet kun ovat keikan nähneet. Mutta ennen pitkää tämä vaihe menee ohi ja on osittain mennyt.Indica on vakiinnuttanut asemansa ja jopa Rumbassa oli hyvä juttu heistä marraskuussa,eli on jo otettu vakavasti.Kolmannella levyllä varmasti tämä homma laajenee kuulijakunnan osalta,sillä toinen levy vakiinnutti hyvin Indican aseman ja uskon että kehitys jatkuu,kun kyseessä on noin lahjakas porukka.

Suski
Posted 19 April 2006 - 14:55


Katson artikkelissa (en muista lehden numeroa) oli tällainen otsikko "Innokkaimmat kannattajamme ovat yli kolmekymppisiä" (tai jotain sinne päin). Joten Indica itse kertoo, että kohderyhmä on tosi laaja.

Mordecai
Posted 20 April 2006 - 03:23


Tässä on keskustelu, johon haluan välttämättä ottaa osaa. Minua nimittäin kummastuttaa kovasti se, kuinka paljon bändeistä puhuttaessa otetaan esille lyyrinen ja visuaalinen tematiikka itse musiikin kustannuksella. Joissain tapauksissa - tässä nyt eritoten Indican tapauksessa - tämä voi johtaa mediassa esitetyn kaltaisiin kannanottoihin. Minä olen hyvin esteettisesti suuntautunut ihminen. Tämän takia en pahemmin perusta allegorioista tai ylipäätänsä metaforisesta ajattelutavasta ja ylitulkinnasta. Koska usein pyrin keskittymään enemmän havainnointiin kuin analysoimiseen, kappaleiden lyriikoiden "syvyys" menee minulta ohi. Koska en erityisemmin pidä taiteen analysoinnista, pystyn hyvin ymmärtämään tätä imago- ja teemakritiikkiä. Jos Indican sanoituksia ja ilmettä tarkastelee täysin pinnallisesti, ei voi oikein välttää pitämästä niitä yksinkertaisina kokoelmana satukuvastoa ja naivistista symboliikkaa. Tämän naivistisen vaikutelman syntyä edesauttaa tuntu siitä, että sanoituksia on ajoittain väkipakolla tungettu loppusointuihin. Lisäksi sanoituksista puuttuu se viimeinen silaus, jolla lyriikka tukisi musiikin maalailevuutta - esimerkiksi assonanssi ja alliteraatio ovat harmillisen harvoin käytettyjä työkaluja.Täytyy myöntää, että ennen kuin uskalsin ryhtyä Indican "faniksi", juuri tämä sanoitusten ajoittainen kömpelyys ja temaattinen naivismi olivat suurimpia esteitä, joiden yli jouduin kiipeämään (tietty merkittävä osansa oli myös Indican senaikaisella isolla hitillä, Ikuisella virralla, joka on mielestäni yksi Indican kehnoimpia biisejä). Onnekseni kuitenkin huomasin, että itse musiikki oli monitahoista ja paikoin yllättävänkin rikkaasti teksturoitua. Tässä on siis oleellisesti sisällöllinen ristiriita - musiikin syvällisyys ei (ainakaan pintapuolisesti) ole linjassa sanoitusten kanssa. Tähän päälle kun lyödään teatraalinen ja romanttinen lavaimago, voi Indican kategorioiminen olla haastavaa. Kun harmillisen suuri osa väestöstä ei tiedä musiikista juuri mitään eikä jaksa perehtyä sanoituksiin kuin erittäin pintapuolisesti, ei voida välttyä siltä, että Indica leimataan usein lapsien ja/tai varhaisteini-ikäisten runotyttöjen musiikiksi.

indicaattori
Posted 21 April 2006 - 13:14


en usko että kukaan voisi olla "yli-ikäinen", monet on fanit on varmaan siinä 18-vuoden hujakoilla, kuten itsekin enkä koe olevani "yli-ikäinen", sillä minä itseasiassa pidän juuri tälläisestä musiikista ja oikeastaan siinä ei ole mitään pahaa vaikka olis täysi-ikäinen. Kaikki ei varmaan vaan ymmärrä sitä että ihmisillä on erilainen musiikkimaku. Olen aina pitänyt tälläisestä musiikista ja tulen varmasti pitämään jatkossakin.


Posted 25 April 2006 - 16:39


Joku totesi että media on markkinoinut bändiä väärin. Median tehdävä ei ole markkinoida bändiä, sen tekee levyyhtiö, keikkamyyntikoneisto jne. Media kertoo toimittajien totuuksia (=mielipiteitä, tulkintoja), ei markkinoi. Jos Indica haluaa olla bändi muille kuin nuorelle kohderyhmälle, niin varmaankin keikkamyynnissä kannattaisi panostaa määrän sijasta laatuun. Eli bändin ei välttämättä kannata/tarvitse esiintyä jokaisissa lasten mehukesteissä vaan esiitymiset voi keskittää vakiintuneisiin aikuisten rock-mestoihin. Sama pätee haastatteluihin, jokaiseen Koululaiseen ei välttämättä kannata suostua. B)

Scarlett
Posted 25 April 2006 - 17:29


No mun mielestä Indican kuuntelulle ei oo mitään rajoja.En nyt tiedä, että liittyykö tämä tämän hetkiseen keskusteluunne, mutta kun en jaksanut lukee kaikkea mitä te ootte tänne kirjottanu. ^^

Wizzu
Posted 26 April 2006 - 05:54


vieras, on 25.4.2006, 17:39, sanoi:
Jos Indica haluaa olla bändi muille kuin nuorelle kohderyhmälle, niin varmaankin keikkamyynnissä kannattaisi panostaa määrän sijasta laatuun. Eli bändin ei välttämättä kannata/tarvitse esiintyä jokaisissa lasten mehukesteissä vaan esiitymiset voi keskittää vakiintuneisiin aikuisten rock-mestoihin. Sama pätee haastatteluihin, jokaiseen Koululaiseen ei välttämättä kannata suostua. B)


En nyt ota kantaa siihen mitä Indica haluaa olla, mutta sattumoisin Indican keikoista suurin osa on ikärajallisia, tuon voi todeta itsekin keikkalistaa tutkimalla. Niitä sallittuja keikkoja on itse asiassa aika vähän. Lisäksi tähän voisi todeta tämän vanhan totuuden että bändi esiintyy siellä minne se tilataan, joten bändillä on oikeastaan aika vähän vaikutusvaltaa. Jos joku maksaa siitä että bändi esiintyy mehukesteillä, niin kai sen keikan tekee - keikka kuin keikka. Ei Indica ole oikein vielä siinä tilanteessa että niitä keikkoja tulisi ylenmäärin ja jostain pitäisi karsia. Kyllä keikkamyyjällä varmaan on vähän vaikutusta siihen että millaisiin tilaisuuksiin bändiä tarjotaan, mutta ei mitenkään määrättömästi. Ja siis jos niin onkin, niin ehkä juuri sen takia suurin osa keikoista onkin ikärajallisia sitten.Haastatteluita varmaan annetaan mille vaan lehdelle tms. medialle joka niitä kysyy (en tiedä, kunhan arvaan). Olisi aika tylyä olla antamatta sen perusteella että bändi haluaa muuttaa imagoaan, tms.

lovejonsu
Posted 03 May 2006 - 07:33


Nadine, on 12.4.2006, 08:08, sanoi:
Ei mun mielestä Indica oo mitenkää suunnattu tietylle ikäryhmälle, ja viimeistään tän foorumin ikähaitarin katsastelu vahvistaa sen. no, itse lukeudun ns. "teinifaneihin", mut en koe, et fanittaisin Indicaa näin: "indica on niin ihQ, siis nyt kun tossa lehessä sanottiin et se on ihq", vaan ihan omasta vapaasta tahdostani, vaikka kaverit Indicaa nyt vähän mollaakin. Ei mun mielestä voi asettaa mitään ikärajoja tietylle musiikille. ;)


Samat sanat munki kaverit vähän mollaa(mut ei haittaa) :D ja kyllä indican musiikki sopii jollekin 50 v tyypillekki. Ei sovellu vain teeinnneeiille.:D

'suostun ehtoihin'
Posted 10 May 2006 - 13:51


Shindig, on 12.4.2006, 15:37, sanoi:
Ihan näin aiheen vierestä sen verran, että hevi ei käsittääkseni ole örinää? Ex-kaverini on hevari/metallisti, eikä sen luona ikinä tarvinut örinästä kärsiä. Sen sijaan siskoltaan löytyi Dimmu Borgiria ja muuta tosiörinää, jossa suunnilleen kaikissa biiseissä tapetaan, murhataan, lahdataan, kidutetaan, annetaan sielua Devilille ja nöyryytetään "hyvyyden"/kristillisyyden symboleita.Ja miten tämä nyt sitten liittyy Indica kohderyhmään? Eipä oikeastaan mitenkään, sillä yllämainitun kaltainen Indica ei ole, eikä toivottavasti sellaiseksi tule. Pointti oli se, että tyttöbändillä ei aloittaessaan ole oikeastaan mitään. Heillä on edessään esteitä, jollaisia ei äijärockia soittavilla massabändeillä ole. CMX on ehkä miesbändeistä lähinnä Indicaa. Onko CMX teinibändi? Ei käsittääkseni. Oliko CMX aloittaessaan teinibändi? Sitä en tiedä (valaiskaa tietämätöntä, please) mutta olettaisin että ei. Anyway, tyttöbändi menee esteiden läpi vain joko olemalla todella poikkeuksellinen, muuntautumalla tai ajan kanssa. Tai sitten ei ollenkaan.Toivottavasti en liikaa aiheesta eksynyt.


Eihän tietenkään kaikki hevi ole örinää. Luojan kiitos siitä. Vaikken luojaan uskokkaan. Mutta nuo örinäbändit ovat kyllä pelkkää metakkaa alusta loppuun. Niiden musiikista on vaikea nauttia kun joku koko ajan huutaa ja örisee mauttomia latteuksia ja paheita ilmoille.Ainakaan nuo cmx:n ihan vanhimmat jutut eivät ainakaan kuulosta "teinitykseltä".Ainakaan noin sanoituksistakin päätellen.


Posted 10 May 2006 - 15:29


Kaupallisuus luo kohderyhmät, ei musiikki.Tuo huomioon ottaen, levyjä myydään ja markkinoidaan ennen kaikkea niille ihmisille jotka niitä suostuvat ostamaan, tarkoitti tämä ikäryhmältään minkälaista hyvänsä ihmistä - ja varhaisnuoriso kaikkinensa on potentiaalisesti erittäin ostovoimaista ja -valmista väkeä.Musiikki ja sanoitukset sen sijaan ovat toinen juttu. Niissä taiteellinen vapaus on - kiitos kaikille jumalille tästä - paljon suurempi, ja sallii siksi lahjakkaiden artistien tehdä iloksemme taidetta jonka sisäistä olemusta markkinavoimat eivät pääse raiskaamaan. Ajoittain haastavaksi tehtäväksi kuuntelijalle jääkin lähinnä sen hyvän musiikin löytäminen kaupallisilla päämäärillä tehtyjen luokittelevien kuorten alta.Lopuksi vielä todetaan miten ihq Indica on! "Onnen kartano", "Vettä vasten" ja "Varo" vaikkapa puhuttelevat niin täysin, että joskus ihan pelottaa ajatella kuinka taitavasti joku osaa pukea aatoksia ja tunteita sanoiksi.Lisää, lisää, lisää Indicaa! :lol:

'suostun ehtoihin'
Posted 19 May 2006 - 12:57


Palatakseni aiheeseen Indica kohderyhmänä, väittäisin asian olevan näin:kaikki, jotka pitävät Indican musiikista kuuluvat tähän kyseiseen kohderyhmääniästä ja asemasta riippumatta. Joten luultavimmin Indican kohderyhmä on vauvasta vaariin. Korjatkaa jos olette eri mieltä asiastani. Ja yleisestihän luullaan tottakai kun kyseessä nyt on 'tyttöbändi', jotta sitä kuuntelevat vain nuoret varttumattomat tytöt, joka, niin kuin olette toivottavasti huomanneet, on silkkaa satua ja tietämättömien harhaa. Sen takia nuo musiikin kaupallistajat tarjoavat näitä nuorille enimmäkseen, mikä on pirullista ihmisten väheksymistä. Koska "aikuistenhan" kuuluu kuunnella pelkkää iskelmää ja muuta "vaaratonta" musiikkia. Näin ajatellaan usein.


Posted 31 May 2006 - 13:00


indica on just paras!! :) hei hei hei indica voiton vei :) :) :)

SuoYlimys
Posted 04 June 2006 - 19:31


Sanoisin että Indica on miehille/pojille suunnattua musiikkia, sillä soittajat on niin kauniita. :P No ei. Ei kai sitä varsinaisesti ole suunnattu kenellekään. Kuunnelkoon kuka haluaa. Taidan minäkin olla outolintu, sillä kuuntelen pääasiassa metallia. Indica on yksi harvoista ei-metallibändeistä (miten ikinä kirjoitetaankaan), joita kuuntelen.


Posted 07 June 2006 - 23:40


SuoYlimys, on 4.6.2006, 19:31, sanoi:
Sanoisin että Indica on miehille/pojille suunnattua musiikkia, sillä soittajat on niin kauniita. :P


Juuri näin! Minä ihastuin korviani myöten musiikkivideot nähtyäni!! :rolleyes:


Posted 08 June 2006 - 11:41


mistäs täällä pitää tai kuuluis niinku jutella ? :blink:

white angel
Posted 04 April 2008 - 16:55


Mä oon 16-vuotta, enkä yhtään kadu sitä, että löysin näin lahjakkaanja persoonallisen bändin. Indica on tarkoitettu kaiken ikäisille,eikä pelkästään pikkulapsille tai teineille.Juuri se voi tehdä Indicasta tylsän, jos ei viitsi paneutua sanoituksiinmuuten kuin pintapuolisesti. Indican musiikkiin kuuluu mielestänisellainen syvällisyys ja vaikeiden asioiden pohdinta.Jos se puuttuisi, niin en usko, että Indica olis välttämättäyhtä inspiroiva ja mielenkiintoinen.

Mirzku
Posted 26 April 2008 - 14:51


Tuolla aiemmin joku oli laittanut, että imago olisi ehkä muuttunut vuoteen 2008 mennessä. Empä ole paljoa muutosta huomannut...Pidetäänkö Within temptationia lasten bändinä? Ei. Ja silti, kun suomentaa lyriikoita, ne ovat saman tyylisiä kuin Indican. Ei ihan mutta melkein... Joslus kun lukee joitain juttuja Indeistä, yllättyy siitä kuinka tietämättömiä ne on. Suunnilleen: "Joo, mä oon kuullu Ikuisen virran, kyllä mä tiedän..." LoL

surunauha
Posted 11 July 2008 - 13:48


Mirzku, on 26.4.2008, 14:51, sanoi:
Pidetäänkö Within temptationia lasten bändinä? Ei. Ja silti, kun suomentaa lyriikoita, ne ovat saman tyylisiä kuin Indican. Ei ihan mutta melkein... Joslus kun lukee joitain juttuja Indeistä, yllättyy siitä kuinka tietämättömiä ne on. Suunnilleen: "Joo, mä oon kuullu Ikuisen virran, kyllä mä tiedän..." LoL


Within, Nightwish ja jopa esim Stratovarius on joissain paikoin sanoituksiltaan ei-niin-"äijäheviä" eikä niistä silti puhuta samaan sävyyn kuin indicasta. Johtuneeko tämä sitten musiikista, maineesta vai jostain muusta, voi vain arvailla. Miettii nyt sitten vaikka stratojen eagleheartin kertosäettä "heart of an eagle, he flies through the rainbow. into a new world and finds the sun..."Ja ei indican sanotukset nyt "ihan" pikkulapsille ole, miltä kannalta tahansa sitä ajatteleekin.

Alli-
Posted 13 July 2008 - 20:22


Itse olen syyskuussa 11 ja kuuntelen Indicaa. Kyllähän monet lapset kuuntelee Indicaa mutta silti keikka videoissa yleisö on aikuisista koostuvaa. Se saattaa johtua että jotkut keikat pidetään baarissa ja ne ovat siksi k 18.

Iwen
Posted 11 August 2008 - 23:02


Minua hieman kiukutti, kun luin Kadonneen puutarhan arvostelun Soundista uudelleen sen jälkeen kun olin tutustunut ko. levyyn. Arvostelun lopussa arvostelija toteaa vain ykskantaan, että "aivan niin kuin Lordikin, Indica on lastenmusiikkia". Olin vähän, että mitäköhän ihmettä ja tarkastin että varmasti puhui arvostelija tuosta Indican levystä. Miten tämän levyn voi muka ymmärtää lastenmusiikkina, kun siinä puhutaan niinkin synkistä tunnoista. En minä ainakaan lapsena olisi samaistunut Noitaan niin voimakkaasti kuin nyt. Muutenkin tuolla saadaan kätevästi annettua vaikutelma, että tämä musiikki ei ole arvokasta ja olet lapsellinen ja epäkypsä, jos tästä pidät.Myönnettäköön, että kiinnostuin Indicasta ensimmäisen kerran ollessani 14, mutta minua ei suinkaan viehättänyt bändissä se, että kun noi on nyt tyttöjä ja kun ne on nyt niin in etc. Minua viehättää edelleen sama asia Indican musiikissa, vaikkakin rinnalle on tullut tuota syvyyttä lisää. Nyt "vanhemmiten" on avautunut enemmän tuo symboliikka ja se on tuonut uusia näkökulmia biiseihin. Alunperin minä kiinnostuin Indican musiikista (Scarlettinhan kuulin ensin ja sen jälkeen päätinkin, että tuo levy on saatava.) sen kauneuden vuoksi. Melodiat olivat jotain käsittämättömän kaunista ja rakastin kielikuvia teksteissä, vaikken niitä juuri tulkinnutkaan. Heti tuli tunne, että tätä bändiä olen odottanut. Olen aina etsinyt kaikesta sitä ultimaattista kauneutta ja juuri sitä täytyy bändistä löytyä, jotta se suosikkien joukkoon nousee.Tänä vuonna täytän 19 enkä voisi olla ylpeämpi siitä, että olen löytänyt Indican uudelleen. Biisit ovat avautuneet uudella tavalla ja sen kauneuden ympärille on noussut syvempää merkitystä, erityisesti Kadonnut puutarha on aika henkilökohtainen minulle. Siksi Indican arvostelu saattaa satuttaakin toisinaan. Minä en pidä siitä, kun puhutaan ihq-Indicasta ja nauretaan sille jos joku edes erehtyy mainitsemaan bändin nimen. Edelleen Ikuinen virta leimaa bändiä, vaikka senkin julkaisusta on kulunut neljä vuotta. Usein käy niin että bändille nauretaan ja sitten aletaan rallattelemaan juuri tuota biisiä. Tätä bändiä pidetään yleisesti typeränä lastenmusiikkina. Nyt elättelen toivoa Pahinta tänään -sinkun myötä, että tämä mielipide vähän hiljentyisi.Indica lähentelee jossain määrin sanoituksellisesti Nightwishia, vaikka Holopainen käyttääkin erilaisia mielikuvia kuin Jonsu. Minä ainakin miellän nämä bändit aika lähelle toisiaan ajatusten tasolla ja ovathan nämä nykyään kaksi tärkeintä bändiä itselleni. Mielenkiintoista on kuitenkin, että Nightwishin lyriikat sisältävät aika naiivejakin ajatuksia, mutta niitä ei pidetä naiiveina. Mutta kun Indica käyttää samaa ajatusta biiseissään, heti ollaan ruoskimassa heitä naiiviudesta. En ymmärrä. Ehkä se suomen kieli sitten vaikuttaa. Minulle Indican musiikki on ihan oma maailmansa ja kun jonkin sortin eskapistinen luonne olen (inhoan vaan tuon sanan käyttöä...), rakastan näihin biiseihin uppoamista. Sama juttu on Nightwishin kanssa, tosin hieman eri tavalla.

Agnés
Posted 12 August 2008 - 08:17


Hemmetin hyvin ilmaistu asia, Iwen! Tuo Ikuisen virran rallattelu ottaa täälläkin päähän. Olimme tuossa lauantaina juomapeliä ja mun kohdalle osui kortti, jossa mä määrään aiheen ja seuraava sitten sanoo ekan asian, toinen seuraavan, yms. No mä otin sitten aiheeksi Indican biisit (enpähän ainakaan häviäisi). No minusta seuraava sitten aloitti, että "Ikuinen virta". Kukaan ystävistäni ei muka keksinyt mitään muuta biisiä. :blink: Toinen juttu kävi myöhemmin illalla, kun istuimme ruttopuistossa parin kaverini sekä kaverin tuttujen kanssa. Jollain oli mukana kitara ja siellä lauleskeltiin kaikenlaisia biisejä. Monet olivat laulutuulella ja kun kitaristi lähti, niin eräs kaverini alkoi ihan minun kiusakseni laulamaan Ikuista virtaa tahallaan huonosti ja pilkaten. Yks tyttö liittyi sitten siihen "pilkkakuoroon" ja totesi jotain että ei v**** mitä paskaa (tms.) johon minä sanoin kovaan ääneen, että anteeks nyt, mutta mä fanitan sitä bändiä, että jos olisitte ihan hiljaa. Tää tyttö katsoi mua halveksuvimmalla katseella mitä olen ehkä koskaan nähnyt... Miten jotkut ei älyä että joitakin oikeasti loukkaa se että lempibändiä solvataan, vieläpä kun ei tiedä bändistä mitään. Ollaan kuultu just se 1-3 radiobiisiä pari kertaa ja ensireaktiona ollut että hyi, kun ei olla sitten ajateltu yhtään pidemmälle. Pitäkööt ne mielipiteet sitten oman päänsä sisällä! :/Mun teki mieli kysyä siltä tytöltä että mikäs on sun lempibändis ja olisin alkanut haukkua sitä rumimmilla sanoilla mitä keksin, ihan vaan että se älyäis miten typerää tollanen on.

telakka
Posted 30 September 2008 - 21:11


^ Juu on kyllä huomattu että välillä ihmisten reaktio siihen kun sanoo fanittavansa Indicaa saattaa olla hieman negatiivinen, mutta mitäs väliä sillä on? En minäkään pidä kaikista bändeistä, halveksin ylikaiken CMX:ää josta varmaan ainakin osa täällä pitää. Antaa ihmisten olla pitämättä, jos jotkut on saanut huonoja viboja vain yhden biisin perusteella, niin se on niiden ongelma, tuskin se dramaattisesti vaihtuu vaikka muita biisejä kuulis kun on jo valmiiksi huonoja viboja.Nyt takaisin aiheeseen. Kohderyhmän määrittely Indican kohdalla ei mielestäni ole mitenkään tarkasti määriteltävissä, sillä löytyy kuitenkin ihan laidasta laitaan porukkaa aina. Jotkut sanoo että lapsille, mutta se nyt on vähän suppea näkemys mielestäni. Ei se kyllä minua haittaa vaikka olisikin, loistava bändi olisi silloinkin kyseessä.

scarheart
Posted 07 October 2008 - 17:36


Ite kuuntelen kans Indicaa ja Nightwishia, molemmat tärkeitä ja rakkaita bändeja mulle. Ihmiset vaan ihmettelee, miten voin kuunnella molempia. Ei tässä mitään, kuuntelen myös PMMP:tä, mikä on erittäin kaukana Indicasta ja Nightwishista. Oikeastaan ainoa musiikkityyli, mitä en kuuntele, on hiphop ja rap. Ja miun mummon kaveri, 72vee, kuuntelee Indicaa. Ja tykkää tosi paljon. "Kohderyhmät" vois tunkea kaatopaikalle. Kai nyt kaikki saa kuunnella mitä haluaa?

Karoliina
Posted 08 October 2008 - 09:26


telakka, on 30.9.2008, 21:11, sanoi:
Kohderyhmän määrittely Indican kohdalla ei mielestäni ole mitenkään tarkasti määriteltävissä, sillä löytyy kuitenkin ihan laidasta laitaan porukkaa aina. Jotkut sanoo että lapsille, mutta se nyt on vähän suppea näkemys mielestäni. Ei se kyllä minua haittaa vaikka olisikin, loistava bändi olisi silloinkin kyseessä.


Niinpä. ;) Se vain on kummallista, miten joskus tuntuu, että nykyään kaikki kaunis määritellään jotenkin lapselliseksi tai peräti naurettavaksi. Indican musiikki ei kuitenkaan misssään tapauksessa ole naurettavaa eikä lapsellista. Se on nimenomaan kaunista ja siksi aivan erityisen hyvää. ;)

Arcticus
Posted 23 November 2008 - 12:25


Juu minunkin mielestä kohderyhmät sekä ihmisten pakonomainen tarve sijoittaa bändi X johonkin tiettyyn musiikkigenreen on aika turhaa. Musiikkia tehdään jokaisen kuunneltavaksi ja nautittavaksi, ei iällä ole mitään merkitystä tykkääkö vai ei. Itse en ole milloinkaan ymmärtänyt, miksi Indica joutuu kantamaan tuota "lastenmusiikki" - leimaa, minun mielestäni pienet lapset eivät edes voi ymmärtää niin hyvin sanoitusten aiheita, ovathan ne todella tunteikkaita ja välillä aika synkkiäkin. Luulenkin, että jos olisin muutaman vuoden nuorempi, sanoitukset eivät juuri tästä syystä saattaisi tuntua niin koskettavilta. Mutta eikös Jonsu itsekin ole sanonut, ettei ole koskaan kokenut, että Indican musa olisi erityisesti lapsille suunnattua? Muuten, itse en ole huomannut sanoituksissa erityisen paljon fantasia-aiheita, mutta ihan yleisestikin, miksi kaikki taianomainen ja satumainen, tai fantasia ylipäätään leimataan saman tien lapselliseksi? Minusta on hienoa, että varttuneemmatkin ihmiset pitävät fantasiasta, minusta se tekee elämästä vähemmän arkipäiväisemmän ja stressaavan. Mutta toisaalta, jos joku suhtautuu negatiivisesti Indicaan tai muihin bändeihin, joita kuuntelen, se ei oikeastaan haittaa. Jokaisella saa olla mielipide, on mahdotonta että kaikki tykkäisivät samoista asioista. Minäkin olen näitä ihmisiä jotka kuuntelevat sekä Nightwishia että Indicaa, ja minusta molemmat ovat yhtä mahtavia bändejä. Vaikka kuuntelenkin metallimusiikkia, ja Indica on ainoa "kevyempi" bändi, minulla ei ole mitään vaikeuksia mainita muille, että myöskin Indica kuuluu suosikkibändieni joukkoon. Itse asiassa muut pop/rock - bändit eivät kiinnosta kovinkaan paljon, tuntuu että niistä puuttuisi jotain ainutlaatuisuutta ja kauneutta, mitkä taas tekevät Indican musiikista hienoa ja poikkeuksellista.

Alex
Posted 23 November 2008 - 13:58


"Minusta on hienoa, että varttuneemmatkin ihmiset pitävät fantasiasta, minusta se tekee elämästä vähemmän arkipäiväisemmän ja stressaavan." Toi pitää kyllä paikkaansa."minulla ei ole mitään vaikeuksia mainita muille, että myöskin Indica kuuluu suosikkibändieni joukkoon."Ei mullakaan, jopa naapuri tuli sanomaan että tiedänkö että indicalla on keikka Tulisuudelmassa. Sen sijaan Maj Karma ei sano mitään vaikka 3 vuotta olen aktiivisesti käynyt niiden keikoilla. Paitsi jotkut kaverit sanoo että taasko menet?


Top
   
PostPosted: Sat 30. Mar 2013, 00:31 
Offline
Totally Bananas
Totally Bananas

Joined: Sun 24. Mar 2013, 23:01
Posts: 31
Location: Helsinki, Finland
Olen saanut kuvan, että teini-ikäisten kuuntelijoiden joukossa naiset (tytöt) on suuri enemmistö, mutta kaikista Indican kuuntelijoista naisihmiset ja erityisesti teini-ikäiset semmoiset olisi vain vähemmistö (tosin suurehko?), ja kaikista kuuntelijoista enemmistö olisi täysi-ikäisiä, jossain määrin nörtähtäviä miehiä.

T. Täysi-ikäinen nörtähtävä mies, ja olin semmoinen jo silloin viitisen vuotta sitten, kun Indicasta kiinnostuin.

_________________
Image


Top
   
PostPosted: Sat 30. Mar 2013, 03:57 
Offline
Administrator / Watchlord
Administrator / Watchlord
User avatar

Joined: Mon 29. Aug 2011, 14:59
Posts: 383
Location: 'Murica
Kuulen Indica ei ole suosittu Suomessa, mutta hyvin suosittu alempaan Euroopassa. Indica on hyvin naisellinen bändi. Outoa olla mies ja ottaa Indica minun suosikki bändi. Olen testaus ulos kykyni kääntää.

_________________
Image
Image
Image
(Deviantart)
Looking for something? Check out the Directory


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Jump to:  
cron
Copyright © Indica-Fans.net - Masthead Indica-Fans.net: Masthead Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited